Vanmiddag tekenden wethouder Mark van de Bunte en Fred-Jan Moll (regiodirecteur bij BAM Infra Nederland) het contract. Zoals het nu lijkt zal BAM in januari 2023 beginnen met de klus, te beginnen met aanpassingen aan de F.A. Molijnlaan. Het plan voorziet in een uitnodigende en veilige stationsomgeving. De huidige spoorwegover-gang maakt plaats voor twee afzonderlijke tunnels. Eén onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer, en één voor langzaam verkeer, met ook een toegang tot het NS-perron.
Het daadwerkelijk aanleggen van de onderdoorgangen is een afzonderlijk project en zal halverwege 2023 starten. Op dit moment is nog niet bekend welke aannemer deze klus voor ProRail gaat uitvoeren.
Emissieloos
Bijzonder is dat BAM de werkzaamheden aan de stationsomgeving emissieloos gaat uitvoeren, met elektrisch bouwmaterieel. Hierbij zet BAM onder meer emissieloze asfalteringsmachines en walsen in.
Op schema
De voorbereidende werkzaamheden voor de aanpak van de stationsomgeving lopen op schema. Het is goed te zien dat er in het gebied ruimte ontstaat voor de komende werkzaamheden. Het verleggen van diverse kabels en leidingen is een behoorlijke klus. Deze werkzaamheden zullen tot het einde van het jaar duren.
Wanneer de concrete planning van de werkzaamheden bekend is zal dit te volgen zijn via de pagina stationsomgeving. Globaal zal het hele bouwproces zo’n twee jaar in beslag nemen. Tijdens de werkzaamheden zal Nunspeet gewoon bereikbaar blijven via de Elspeterweg.