GELDERLAND - Gelderse gemeenten hebben zich aanzienlijk verbeterd in het tijdig beantwoorden van vragen per e-mail, maar presteren nog steeds onder het landelijke gemiddelde. Dit blijkt uit het jaarlijks onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten onlangs zijn benaderd met een eenvoudige vraag.
84 procent van de Gelderse gemeenten geeft op tijd antwoord op een eenvoudige vraag. Vorig jaar was dit percentage slechts 61 procent. Hiermee presteert de provincie dit jaar nog steeds onder het landelijk gemiddelde. Alleen de gemeenten in de provincies Limburg, Noord-Holland en Utrecht doen het dit jaar slechter. In de e-mailgedragslijn voor overheden is namelijk bepaald dat gemeenten binnen twee werkdagen antwoord moeten geven op een eenvoudige vraag.
Daarnaast heeft 10 procent van de Gelderse gemeenten tijdens het onderzoek zelfs na drie weken nog geen antwoord gestuurd op een eenvoudige vraag. Het betreft de gemeenten Aalten, Culemborg, Doetinchem, Montferland en Renkum. Ook hiermee presteert Gelderland slechter dan het landelijk gemiddelde van 7 procent.
Bereikbaarheid en privacy
In Gelderland vermeldt 22 procent van de gemeenten geen e-mailadres op hun website, wat 4 procentpunt meer is dan vorig jaar. Dit percentage ligt daarmee nog wel onder het landelijk gemiddelde van 26 procent.
10 procent van de Gelderse gemeenten verplicht burgers inmiddels onnodig persoonlijke informatie te delen als zij een eenvoudige vraag willen mailen. Bij deze gemeenten kan dit namelijk alleen nog maar via een contactformulier, waarbij het verstrekken van persoonlijke gegevens verplicht is. Vorig jaar bedroeg dit percentage nog 8 procent.
De volledige onderzoeksresultaten, inclusief resultaten per gemeente, zijn te bekijken op https://www.pricon.nl/onderzoek-emailgedragslijn-gemeenten-2024/